hunder som IKKE angriper?! er det MULIG?! :O

Kom over DENNE artikkelen fra NKK. Det er så mye rart i den artikkelen der at jeg får helt fnatt.. 
Men uansett da,  så var vi ute på tur nå i parken. 3 Border Collier og en ALASKAN HUSKYYYYY!! wooooh..Så vi slapp de løs da.. Mot alle odds. De løp rundt, lekte og koste seg. De kom på innkalling HVER gang, og vet dere hva? De angrep INGEN! De løp forbi både mennesker og andre hunder. Det er jo helt utrolig at det er mulig, ikke sant?! :O Vi må ha vært utrolig heldige! 

Og som om ikke DET var nok, så tenkte vi at vi skulle kjøpe oss kebab etterpå, så vi stakk bort til kebabsjappa. Satte igjen hundene utenfor og lot Denali ha ansvaret for det tre andre, så hun holdte i båndet.



Hundeholdet vårt går over stokk og stein altså! Men vis meg den Huskyen som kan stå å passe på tre andre hunder uten å stikke av da.. Jaktinnstinktet hennes er helt drøyt ass!! huffameg! Har henne løs og greier.. Fysj! Jeg burde ikke få lov å ha hund ass... 

 

6 kommentarer

Helene

11.08.2011 kl.11:22

Eg forstår godt ka du meine, men problemet e jo at de fleste av menneskene du treffe på når hunden din går laus kjenne verken deg eller hunden din. Og e man redd for hundar kan da vær ein ganske ubehagelig opplevelse å møta på ein hund som går laus. Uansett kor snill og lydig den hunden kan vær.
Eg hadde ein opplevelse med ein hund som gjekk laus kor eg hadde med meg kanina mi i ein park, som du sikkert veit e kaniner veldig redde dyr og blir de skremt skikkelig kan de dø av hjertestopp. Endte opp med at hunden (som mest sansynlig berre ville helsa på kanina ) skremte vettet av kanina mi. Pluss venninna mi som har angst for hundar. Just saying, da e ein del gode poeng i den artikkelen. Og da handle ikkje noko om at DU ikkje har ein fantastisk lydig hund, da handle om alle de som ikkje har ein så lydg hund og alle som har ein virkelig angst for hundar.
Eg elske hundar sjøl! Og har null problem med de, men eg har venner som e rett og slett livredd for hundar.

staffordshirekane

11.08.2011 kl.12:53

Det dama gjør feil i mine øyne er å ta alle under en kam!

Jeg er faktisk enig i at det er en del folk som er veldig uansvarlige og som har veldig liten eller ingen kontroll på hunden sin, men allikevel slipper den løs der det er plenty av andre folk og hunder enda de vet at hunden f eks er aggressiv mot andre... Meeeeen når det er sagt, så er det veldig mange som faktisk er ansvarlige og som har kontroll på hunden sin også! Det er veldig urettferdig å svartmale alle hundeeiere på den måten ho på en måte gjør! En hund som er "under kontroll" er jo ingen heftelse for noen andre, utgjør heller ingen fare for andre og de skal ikke behøve å "skjelles ut"! Når de faktisk har kontroll på hunden sin... Da mener jeg at hunden ikke oppsøker andre (hverken folk eller dyr) med mindre de får klarsignal til det, slik at alle kan føle seg trygg :)

den første setningen er: - Det er uansvarlig hundehold å la hunden springe løs på tur

Og det er jo bare tull.... Det er uansvarlig å ha hunden løs på tur HVIS man ikke har kontroll på hunden sin og ikke viser hensyn til de andre som også ferdes der man går tur. Har man kontroll skal man bl.a. kunne kalle inn hunden sin hvis man kommer på andre (både folk og dyr), og kanskje ikke ha hunden utenfor synsvidden ( feks, hunden løper lenge før eiren rundt svinger å diverse, der man kan møte andre og komme opp i ubehagelige situasjoner), overholde regler som gjelder i det området man befinner seg i osv.

- Selv om eieren mener hunden ikke «trenger» båndet, betyr det lite for omgivelsene. Da sender man dårlige signaler, og risikerer å skremme andre.

Hvis eier viser at den har kontroll på hunden sin blir man ikke redd heller, som ansvarlig hundeeier vil man da holde hunden nær seg selv hvis det oppholder seg mange på et sted eller liggnende, den vil kalle inn hunden hvis hunden kommer for langt unna og nærmer seg andre osv... Da blir ikke de omgivelsene redde, så lenge eier viser hensyn og respekterer at f eks ikke alle som er liker hunder og at ikke alle vil kose og hilse, at ikke alle setter pris på at en hund kommer bort, man skal kunne ferdes på allmenn grunn eller hva jeg skal si uten å være redd for at hunder skal komme bort til en hvis man ikke vil!

De som leser denne artikkelen kan kanskje bli unødvendig redde, fordi de tror at ingen har kontroll på hunden sin, og at alle løse hunder vil spise opp alle som kommer i nærheten liksom, skade unga demmes osv... Og det er unødvendig å gi det signalet også mener nå jeg!

caninecorner

11.08.2011 kl.16:17

Vil bare peke ut noen ting fra artikkelen som jeg synes i hvert fall ikke gav særlig mening:

- Selv går jeg aldri med hundene mine i Estenstadmarka en lørdag klokken 12! Jeg ønsker ikke å treffe på en uberegnelig løs hund, sier hun

-Jeg har blant annet mange hunder inne på atferdstrening etter å ha blitt bitt eller angrepet av andre, løse hunder.

Og dermed, blir konklusjonen at: Derfor er inngjerdede områder beregnet på hunder noe tusener av eiere ønsker velkommen.

Hvordan mener de at man vil slippe andre, ukontrollerte løse hunder fordi man drar til et innegjerdet sted der ALLE hundeeiere skal slippe hundene sine flere ganger i uken?

Jeg føler meg tryggere hvis jeg samler noen venner som har kontroll på hundene sine, og så slipper vi de heller på et ikke inngjerdet sted. Nettopp fordi da kreves det litt kontroll.

Hvor mye trøbbel er det ikke i inngjerdede hundeparker nettopp fordi det ikke kreves mye av hundeeieren for å slippe hunden der? Uansett så kommer ikke hunden seg noe sted...

*sukk*

Jeg er helt enig i at hunder ikke skal få lov til å plage andre, verken tobente eller firbente. Men jeg synes ikke at man ikke skal få lov til å ha hunder kontrollert løs fordi "man sender dårlige signaler".

Folk som er redd for hund blir skremt hvis hunden går fri vet fot hos eieren flere meter fra dem, selv om de burde vært mer redd for den hunden som vimser fritt i flexi-line mens eieren sender en tekstmelding.

Denali

11.08.2011 kl.16:34

caninecorner: Jeg er enig i at man skal ha kontroll, såklart! Men det er måten hun legger frem ting på jeg reagerer. Om man trykker seg videre inn på artikkelen fra adresseavisen som det linkes til på nkk, så står det blant annet dette:

"- Det er fint å trene innkalling her, hundene kan hente gjenstander og man kan gjøre enkle søk, sier hun. "

Synes helt ærlig dette bare vitner om hvor dum demme dama er jeg... Begynn å lek og søk etter gjenstander inne på et hundejorde og du BER om bråk...

Og jeg har gang på gang vært på hundejorder, og da gang på gang opplevd at hunder har føket sammen. Dette har jeg ALDRI opplevd i skogen, og jeg har vært mye mer på skogstur enn tur på hundejorder..

OG ja, som du sier slippe hundene sine løs i skogen eller på et jorde spiller jo ingen rolle så lenge hunden da IKKE er stabil nok til å fungere normalt sammen med andre hunder. Den utagerer da vel like mye uansett...

Jeg blir ALLER mest oppgitt fordi dette kommer bare til å spre MER frykt blandt folk. Og skape MER utagerende hunder fordi folk kommer til å oppføre seg som idioter fordi ALLE hunder man møter ute er farlige. HVA FAEN har hundenorge blitt til når en adferdsterapaut går ut til NKK!!! og sier at det er direkte FARLIG å ha hunden løs på tur?!

Det ekke rart ting går til helvete.

caninecorner

11.08.2011 kl.17:23

"Gjøre enkle søk", faktisk. Det høres jo mer ut som om hun mener man skal legge et spor XD

Neste gang jeg er på et hundejorde skal jeg gå inn og legge et enkelt godbitspor, det vil vel få ligge i fred, tror du ikke? XD

Jeg synes det er synd at det ikke oppfordres mer til å tilvenne hunder til situasjoner, bruke for eksempel langline i skogen hvis man ikke har skikkelig innkalling (heller enn å anbefale alle å løfte hundene på et stappfullt hundejorde flere ganger i uken) og drive med lydighetstrening for å sørge for at man har kontroll, og ikke bare løse alt ved å gjerde det inn.

På hundetreffer jeg har vært på (riktignok ikke innegjerdt, men likevel, omtrent 40 løse hunder) så var det noen som kom inn med små barn og begynte å ake på samme slette (en nedoverbakke på ene siden). Det finnes barn på hundejorder også, og hunden blir ikke benådet bare fordi "det var ikke så smart å ta et barn med inn der" (Sånn til kommentar på at "hunder gjør skade" og "- Og det er utrygt, understreker Buvik. - Først og fremst for unger ...." )

Jeg blir også litt oppgitt over at folk som ikke gjør ting selv, plutselig blir moral-politi og skal passe på alle andre. For eksempel de som har ekstreme jakthunder som ikke kan gå løs, kan fort bli VELDIG ivrig på å fortelle andre at hundene er uforutsigbare og at de MÅ være i band.

Det blir omtrent som at fordi jeg ikke kan ha Tyson løs i byen (elsker alle mennesker, vil bort til alle dyr (kommer på innkalling selv om han vil jage, men litt slitsomt å skulle kalle han inn hver gang han ser en due i byen) og har veldig lang radius når han er løs), skulle begynt å fortelle folk at det er greit å bryte båndtvangen i skogen, men ikke i byen, fordi "det er barn der" eller andre slike grunner.

Jeg skulle ønske det var mer fokus på sunn fornuft og å vurdere situasjoner, heller enn å skjære alle over en kam.

klois

12.08.2011 kl.11:43

Det som e mest skremmandes e at NKK faktisk legge ut noe sånt på sidå si. Ka seie det om dei lixom?

Eg blei så oppgitt når eg leste den artikkelen. E det rart det e mye løgne hundaeierar der ute når folk faktisk hørre på hu der som har den fine tittelen..

*Sukk*

Skriv en ny kommentar

hits