Turid Rugaas foredrag

Jeg og Therese stakk på Turid Rugaas foredrag i dag. Det skulle handle om kommunikasjon med hunden. 
Jeg har jo lest mange av bøkene hennes og hørt mye Therese har forklart, så det meste hun sa var jo ting man visste fra før av. Men greit med litt oppfriskning på den fronten også en gang i blandt! 
Jeg synes mye av det hun mener er litt over kanten. Man kan ikke gjøre ditt og datt og lalala. Ikke klappe hunden på hodet og ryggen osv. Greit nok at det er en regel som er grei å følge med fremmende hunder. Men jeg VET at Denali liger at jeg koser henne på hodet for hun kommer med snuta si og "løfter" handa mi opp på hodet for å forlange kos der. Så å si at hundene synes det er helt jævlig blir litt feil for meg da... Men men, det er jo sånn som med de fleste hundetrenere, man plukker med seg det man føler passer for sin hund, også driter man i resten. Så lenge bikkja har det bra så kan alle andre si hva de vil! :)

I dag har i grunn vært nok en lang dag. Så i morgen blir det hviledag på Denali, jeg skal rydde, støvsuge og vaske leiligheten! Kanskje prøve meg på å få pakket litt..

 


Denali står å speider ute i hagen til Therese! :)


Vi kjeder oss og venter på Therese....



Turfolka!


Tellus og Denali måtte jo danse litt da! :p





18 kommentarer

Tellus

11.05.2011 kl.22:55

særr, safari vil ikk engang lagre bloggadressen min engang*bytte*

menneh, syns ikke ting hun kommer med er på kanten jeg;) Jeg syns bare hun er genial, ikke det at jeg følger ting hun sier til punkt og prikke, men hun hjelper folk i å bli mer OBS på hvordan man hånterer hunden sin.

Så om hun sier "ikke klapp på hodet" så kommer man garantert til å klappe hunden sin masse på hodet fordetom(kanskje ikke like ofte?), men man er kanskje litt mer obs på fremmede hunder og klapping på hodet f.eks. Og der har jo allerede " talen hennes" vært vellykka og man tar mer hensyn enn man kanskje ville FØR man hørte at Turid babla om dette.

Hennes mål er at vi skal ta mer hensyn og respektere hundene mer, og ved småting som folk synes er på kanten, så får det folk til å tenke likevel;) Og allerede der er ett delmål oppnådd og i fordel til hundene! Så, nei. Klapp til Turid:)

Denali

11.05.2011 kl.23:00

Tellus: Nei assa jeg har full forståelse for at hun gjør ting for HUNDEN sin del. Men JEG klarer ikke følge alt det der, for da føler jeg ikke jeg har noe igjen med å ha hund.. Jeg vil jo ikke at bikkja skal ha det jævlig liksom, men jeg vil jo gjerne ha med meg bikkja på firetimers skogstur der hun kan løpe og kose seg uten å få dårlig samvittighet liksom.

For man ser jo på bikkjene hennes at der er jo ikke akkurat tynne, og hvor bra de har det med SÅ lite mosjon som det ser ut som de får kan man jo spørre seg om...

Men smak og behag!

Så lenge bikkja har det bra så synes jeg folk skal få gjøre som de vil :)

Tellus

11.05.2011 kl.23:07

hehe,nei bikkjene hennes er ikke direkte tynne. Men folk kan være klar over at fysisk og mentalt sett krever ikke hunder lange turer.men iblant er dte nødvendig for å unngå at de blir feite såklart..

men hun er ikke så streng som hun virker som egentlig. Men jeg tror hun drar frem en "ekstrem tone" til allmennheten, fordi de fleste er så laaaangt ute og kjøre. Om det er postivt eller negativt for om folk tar til seg lærdommen eller ei vet jeg ikke.. Hun syns temmelig mye er greit, sålenge man bruker huet. problemet er vel at folk IKKE gjør det, og hunder må finne seg i mye stygt og rart. og problemet er jo at mannen i gata tror jo alltid bikkja si har det bra, men slik er dte faktisk ikke... Hadde folk vært litt mer våkne hadde jeg vært enig i siste setningen din, men dessverre slik er det ikke;)

Denali

11.05.2011 kl.23:10

Tellus: Nei men jeg sa ikke at hvem som helst skal få mene at hunden har det bra da:P men så lenge hunden FAKTISK har det bra, ikke bare tror det! :)

Jeg er jo enig i det hun sier, men det blir for ekstremt for min del. Men jeg skjønner jo at det er den ideelle måte å ha ting på. Men nei, jeg vil ha en bikkje jeg kan leve med, og vil at hunden min skal ha det bra.. Men da kan jeg ikke hele tiden gå rundt å måtte tenke på ting konstant... da hadde det ikke blitt noe bra og jeg hadde hatt dødsdårlig samvittighet fordi jeg gikk 30 min for lang tur den ene dagen...

Tellus

11.05.2011 kl.23:16

Men du har en bikkje som tåler sånn ca alt, dagens avlshunder gjør somregel IKKE det, og da er faktisk det hun sier viktig å følge(etter hundens nivå såklart) for å få en "normal" og velfungerende hund igjen.

Denali

11.05.2011 kl.23:17

Tellus: Ja? Men jeg har da ikke sagt noe på det? Jeg vet uansett om flere hunder som tåler fysisk aktivitet uten å bli gærne... Eller fysisk skada av den grunn.

Hunder er jo ikke akkurat laga for å ligge i ro hele tiden. Vi blir jo ikke akkurat friske av å ligge i ro hele tiden vi heller..

Tellus

11.05.2011 kl.23:23

poenget er at vi overdriver, og bør tenke nøyere gjennom hva vi gjør med hundene og ikke, og hva vi utsetter dem for osv. Og ja,vet at mange hunder ikke blir gærne av fysisk aktivitet, tvert imot men igjen, ponget er at ting overdrives og dette skaper adferdsproblemer... fordi folk ikke klarer å lese begrensningene til hundene sine(og nei, jeg sikter IKKE til deg men til veldig mange andre hundeeiere;)

EurasierDennis

11.05.2011 kl.23:28

Skulle gjerne vært der ! Men hvor mye mener hun en normal hund bør få av tur hver dag ? Selv synes jeg 1 time er ganske greit, siden jeg har en rase med middels aktivitetsnivå. Minimum 30 min hvertfall :o

Man burde se ann sin egen hund på omtrent alt egentlig, men det er bra hun vekker opp folk! Det er sikkert mange som trenger det, og burde fått litt oppdatering på oppdragelse og behandling av hund.

Sa hun noe om hvor neste foredrag skulle foregå ? ^^

Denali

11.05.2011 kl.23:29

Tellus: jaaa, jeg vet jo det da og er helt enig! For all del! DEt vet du da:P

Men på et generelt plan så TRENGER hunder fysisk aktivitet, ellers så faller jo kroppen sammen! Har man ikke muskler har man ikke støtte i kroppen og da er det jo ganske nyttesløst med en hund som er stabil i hodet.. Men ja, er enig i at folk overdriver, men ALT er jo hvordan man gjør ting. Jogger man hver dag med bikkjene så blir de jo vant til det.

Når 30 bikkjer kan stå i en hundegård uten å si et pip eller stresse med noe, så lenge de får trekke en slede så sier det seg selv at det er MULIG å ha aktive hunder!

Men mannen i gata, som bare vil ha en familiehund og ikke KAN drive å holde på med stor aktivt hver dag er jeg enig i at burde vite mer!

Men blabla, dette er som å diskutere barneoppdragelse:P

Tellus

11.05.2011 kl.23:42

Eurasierdennis: På store hunder som f.eks rottweiler har hun nevnt at ikke mer enn maks 45-60min tur. Men alt handler om å bygge opp hunden GRADVIS dersom du er keen på å ha ett høyere aktivitetsnivå enn det. Men man må da være obs på en hund som ofte også da vil kreve så lange turer dersom man opprettholder dette over lengre tid, og må dermed gradvis trappe ned igjen dersom man vil minke turen igjen(hvis ikke kan bikkjene få litt "abstinenser" i form av uroligeheter o.l.). Jeg personlig har ikke noe behov for å gå mer enn 45 min med tellus egentlig. Vi driver med så mange andre mentalt krevende aktiviteter at å kjøre på mer fysisk blir for mye tror jeg. Og jeg hakke behov for å gå lenger enn maks 45 min:p jeg prøver til stadighet å øke ting, men jeg får jaggu meg etterreaksjoner på at det er for mye, så da er det vel "maksen" hans.

og,ja du har helt rett. følg med på hjemmesiden og fb siden hennes, der skal det oppdateres ganske jevnlig. Men foredragene hun har er somregel i vikersund og ikke her:s Men tror det er en god stund til neste foredrag...

12.05.2011 kl.00:11

Ja, ikke sant... Vi begynner jo ikke å løpe flere kilometer i marka om vi ikke er godt trent fra før av liksom.... Dennis er ihvertfall fornøyd med 1 time , og hverdagen vår generelt, og nå klarer han også å legge seg ned om det ikke skjer noe, og sover MYE mer enn i forrige uke, så noe må jeg ha gjort riktig :):)

Det viktigste er jo å lese hunden, om man har lært seg hvordan :) Sånn som du gjør.

Okey, det jeg tenkte... Det er et stykke unna her -.-

12.05.2011 kl.00:52

*Dumme dumme dumme meg* som ikke fikk vært der... :( Pottitkræsj.

emmacockeren

12.05.2011 kl.01:47

Nyskjerrig: Kor mange mannen i gata - folk var det som var der egentlig? Eller var det berre aktive (les: engasjerte) hundefolk?

Clickerdog-alt om hund.

12.05.2011 kl.08:29

Turid Rugaas har mye bra, men som Cilje sier, så synes jeg hun er noe ekstrem på enkelte områder. Jeg tar til meg det jeg synes er bra fra henne, og overser det jeg synes er på tryne. Jeg tenker også en del på at hun jobber mye med problemhunder, og usikre hunder må man automatsik være mer vàr ovenfor enn normale hunder. Jeg sier til folk som vil hilse på Tuva at de skal sette seg på huk å klø henne på brystet, ikke hodet, fordi hun er usikker, men hjemme så klapper jeg henne både på hode og rygg. Hun elsker å bli klødd på ryggen.

Jeg mener man skal ta hensyn til hunden ettersom du kjenner den. Jeg kan fint gå halvannen to timers tur med Tuva to dager på rad om dette er en vanlig skogstur vi går alene på, fordi det eneste som skjer når vi kommer hjem er at hun ligger strekk ut og sover, men jeg går ikke to turer med andre hunder to dager på rad, fordi jeg vet at det å gå tur med andre hunder er en veldig stor mental påkjenning for henne. Så jeg mener man har hodet og fornuften for å bruke den. At man noen ganger må sette ting helt på spissen for å forklare alvoret til hvermannsen kan jeg skjønne, men JEG føler jeg kjenner Tuva såpass at jeg ikke føler jeg kan følge "reglene" hennes slavisk. Jeg har ikke fått meg en aktiv hund for å gå 30 min tur til dagen, det har jeg bare ikke. Da planlegger jeg heller turene og legger de opp slik at hun fint klarer det jeg ønsker av henne. Og jeg ser henne ann. Som i går når vi var på en times tur med en annen hund, så lå hun rett ut resten av kvelden. Derfor tar vi det litt mer med ro i dag. Ser jeg at hun er overstimulert, noe som er svært sjelden nå lengre, så ser jeg selv at jeg har gjort for mye, og vi tar det med ro, og gjør ikke samme feilen en gang til.

Denali

12.05.2011 kl.12:41

emmacockeren: Hehe, du det aner jeg ikke.. Det var vel rundt 40-50 stk der tror jeg.. Så jeg spurte ikke alle :p Men var en del damer "oppi åra" der, så at det var noen faste turidtilhengere der skal du ikke se bortifra! Men jeg tror nok det var noen mannen i gata - folk og! :)

Denali

12.05.2011 kl.12:49

Clickerdog: Agreed! Jeg har full respekt for hva hun driver på med osv, men for MITT hundehold så blir det for drøyt. Den dagen jeg får en hund som krever mer av meg på den fronten, så kommer jeg ikke til å nøle med å bruke hennes metoder! Det er det ikke noe tvil om!

Turid liker jo ikke klikker heller, ei heller annen type hundesporter, fordi det skaper stress. Og det er greit det, og alt med måte. Men jeg har ikke bikkje for å sitte inne å se på at den sover 23 timer i døgnet og resten bare er rusleturer..

Og dette med tur er noe jeg egentlig er litt sånn... ja.. Begge deler på, jeg er enig i hviledager og at man skal gjøre ting med måte. Men den FYSISKE delen av en tur er ikke noe jeg er redd for å ta litt lengre. For jeg VET at Denali takler det helt fint, også sammen med andre hunder. Når vi nå f.eks var på tur i skogen i oslo på tirsdag så var det to BC med som løp rundt og farta. Denali fulgte jo etter dem, men når hun begynte å bli sliten så var hun mye rundt meg og dreit i å løpe etter dem.. Så at hun klarer å regulere ting selv er det ingen tvil om. DERFOR synen JEG at det Turid mener om å gå tur på 30 min blir for ekstremt for min del. Jeg liker å være i skogen i mange timer, samt at bikkja mi skal få lov å bygge opp en kropp som er frisk!

Clickerdog-alt om hund.

12.05.2011 kl.17:51

Jeg tenker som så at du må ha et vanvittig kjedelig hundehold om hunden ikke skal få oppleve noen form for stress. For at Tuva blir stresset når vi trener er jo helt klart! Men dette er snakk om positivt stress som hun ikke har noen som helst problemer med å roe seg ned fra. Skal man aldri utsette en hund for noen form for stress får man en passiv kjedelig sofasliter tenker jeg. Har man en stabilt oppegående hund, så ser jeg ingen problemer med f.eks. agility som er en veldig stressende sport fordi det er så mye fart og alt sånn. Tuva hadde nok elsket det, men pga. det er så mange andre hunder der, ville det positive stresset kunnet blitt negativt. Men selve agilityen er jeg helt sikker på at hun hadde klart fint! Om vi hadde vært alene, hehe.

Nei, bruk huet og se hunden ann. Man kan ikke behandle alle hunder som om de er stressede nervevrak heller. Men samtidig så er det jo da uhyre viktig å faktisk KJENNE hunden sin, og det tror jeg kanskje ikke det er alle som gjør. Da kanskje spesielt den normale familiehund. Også på finn.no ser man uvitenhet om hunder oppførsel lang vei. Spesielt de som omplasserer hundene fordi de er for krevende og trenger for mye tur. Da tenker jeg at dette er hunder som helst kunne trengt å tatt det litt med ro fordi de virker overstimulerte.

Så, det jeg egentlig vil frem til, hehe, er at jeg er litt både og om henne. Mye bra når man kommer til takling av stress og problemhunder, men snakker vi om den vanlige velfungerende hunden, har jeg ikke så mye sansen for metodene. Men, det er vel derfor vi har fått utdelt en hjerne da, for å tenke selv!

Denali

12.05.2011 kl.18:40

Clickerdog: Jupp! Helt enig med deg! En ting er de som faktisk kjører hundene til breakdown pga stress. Også har du de hundene som faktisk er "ødelagte" genetisk fra fødsel av. Alle er jo forskjellige, og det er jo ingen tvil om at hun gjør en god jobb med de hundene som faktisk trenger en del stressreduksjon!

Og ja, bruke hodet og se ann bikkja! Men jeg er enig med henne i alt hun sier, bare ikke på ALLE hunder! :)

Skriv en ny kommentar

hits